Prospectum Prospectum Prospectum Prospectum
Strona główna / Wiadomości / Wymagania stawiane sklepom internetowym w Czechach

Wymagania stawiane sklepom internetowym w Czechach

sobota, 14 Maj 2011

Na podstawie szeroko zakrojonej akcji kontrolo-sprawdzającej Czeska Inspekcja Handlowa (ČOI) opublikowała najczęściej występujące problemy na naruszenia przepisów. Opublikowane zalecenia zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego obowiązują wszystkich sprzedawców i usługodawców , również nie mających siedziby w Czechach, ale dokonujących sprzedaży przez internet klientom czeskim.

Wymagania stawiane sklepom internetowym w Czechach

Podstawą prawną poniższych zaleceń jest § 53 ustawy nr 40/1964, znanej jako czeski kodeks cywilny. Zgodnie z ustępem czwartym wyżej wspomnianego przepisu sprzedawca jest zobowiązany do podania:

1. Podstawowych danych informacyjnych, tj. nazwy sprzedawcy, informacji o zapisie do rejestru spółek lub ewidencji przedsiębiorców, adres kontaktowy, numer telefonu oraz e-mail. Wskazany numer telefonu musi być czynny.

2. Nazwa i charakterystyka towaru (opis) wraz z danymi technicznymi czy specyfikacją, które umożliwią jednoznaczną identyfikację rodzaju towaru.

3. Cena towaru lub usługi wraz z kosztami dodatkowymi, takimi jak koszty wysyłki, opakowania (jeśli jest liczone osobno) stawką VAT, itp.

4. Informacje o akceptowanych płatnościach i sposobie dostawy.

5. Pouczenie o prawie do odstąpienia od umowy kupna w terminie 14 dni oraz o prawie do reklamacji.

6. Dla podanych numerów telefonów kontaktowych, informacje kto pokrywa koszty rozmowy i według jakiego cennika.

7. Informacje o zakresie przechowywania, przetwarzania i wykorzystywania danych osobowych klientów zapisanych w bazie sklepu.

Jeśli sprzedawca nie umieści powyższych informacji grozi mu kara porządkową do 5000 Kč. Sprzedawca, który narusza przepisy w poważny sposób może zostać ukarany kwotą nawet miliona koron.

Powyższe zalecenia dotyczą sprzedaży poprzez witryny internetowe (eshopy), serwery aukcyjne i inne formy ogłoszeń internetowych, ale także przy sprzedaży wysyłkowej za pośrednictwem katalogów (wtedy te informacje muszą być umieszczone w prospekcie).

Usługodawcy oferujący swoje usługi przez internet są również zobowiązani do umieszczenia powyższych informacji, o ile charakter usługi nie zakłada czegoś innego (np. kiedy usługa nie wymaga dostawy przesyłką).

Równocześnie informujemy, że zgodnie z najnowszą judykaturą EU, sprzedawca jest zobowiązany do zwrotu kosztów przesyłki. Równocześnie przedsiębiorca może obciążyć konsumenta kosztami operacyjnymi zwrotu.

Podobne wymagania wobec polskich sklepów internetowych stawiają rozrzucone w różnych ustawach przepisy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, (Dz. U. Nr 144, poz. 1204 ze zm.), o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny, (Dz. U. Nr 22, poz. 271 ze zm.), o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego, (Dz. U. Nr 141, poz.1176 ze zm.) i o ochronie danych osobowych, (Dz.U., Nr 133, poz. 883 ze zm.).

Zainteresowanym usługodawcom i sklepom internetowym oferujemy usługę audytu w cenie 600,- CZK (100,- PLN) netto. W zakres usługi wchodzi wskazane błędów na stronie oraz instrukcje jak je usunąć. Aktualni kontrahenci korzystający z naszego biura wirtualnego mają prawo do 50% zniżki (50 zł / 300 Kč). W razie zainteresowania są proszeni o składanie zamówień w dziale "Formularze" w panelu klienta.






© 2010 - 2017 PROSPECTUM s.r.o.